Poradniki

Jak działa ubezpieczenie od utraty pracy?

Kalendarz 13.05.2024 Aktualizacja27.02.2025

Szukasz najlepszego ubezpieczenia?

Zamów porównanie
Utrata źródła dochodu na skutek zwolnienia z pracy prowadzi często do poważnych problemów finansowych, zwłaszcza w przypadku osób, które spłacają kredyt hipoteczny. Zabezpieczeniem na taką sytuację jest ubezpieczenie od utraty pracy, które często jest wymagane przy zobowiązaniach długoterminowych. Polisa taka pozwoli klientowi na utrzymanie płynności finansowej do czasu znalezienia nowej pracy.

Jak działa ubezpieczenie od utraty pracy oferowane podczas zawierania umowy kredytowej? Czy takie zabezpieczenie finansowe wystarczy do skutecznego zabezpieczenia kredytu? W jakich sytuacjach otrzymamy świadczenie, jeżeli zabezpieczymy kredyt na wypadek utraty źródła dochodu? Wyjaśniamy w artykule.

W listopadzie 2023 roku stopa bezrobocia w Polsce utrzymaÅ‚a siÄ™ na stabilnym poziomie 5%, co okazaÅ‚o siÄ™ jednym z najniższych wskaźników w Unii Europejskiej. 

Liczba osób bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy w Polsce w październiku 2023 roku wyniosła 770,4 tys., co oznaczało obniżenie o 0,7% w porównaniu do września 2023 roku i o 3,2% w skali rok do roku. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw w październiku 2023 wyniosło 7 544,98 zł, co oznacza wzrost o 12,8% w skali roku.

Obecnie pracodawcy oferujÄ… swoim pracownikom benefity w formie szkoleÅ„ (83%), pakietów medycznych (68%) oraz pakietów sportowych (60%), a do tego wysokie wynagrodzenie (54%). Osoby szukajÄ…ce pracy najczęściej aplikujÄ… na oferty pracy za pomocÄ… laptopów (59%) oraz smartfonów (77%). 

W ostatnim roku, aż 77% pracodawców zgÅ‚aszaÅ‚o trudnoÅ›ci ze znalezieniem odpowiednich kandydatów do pracy, problemem byÅ‚y umiejÄ™tnoÅ›ci, współpraca i komunikacja potencjalnych pracowników [1]. Wszystko to nie oznacza jednak, że nie ma w Polsce zwolnieÅ„ z pracy. WrÄ™cz przeciwnie i wtedy przydaje siÄ™ odpowiednie ubezpieczenie. 

Na czym polega ubezpieczenie na wypadek utraty pracy?

Ubezpieczenie od utraty pracy to polisa, która ma zagwarantować wypÅ‚atÄ™ Å›wiadczenia w przypadku straty staÅ‚ego dochodu przez ubezpieczonego. Taka forma zabezpieczenia jest najczęściej oferowana jako dodatek do ubezpieczenia na życie, które jest wymagane przy kredycie hipotecznym. Ubezpieczenie od utraty pracy dziaÅ‚a jak zabezpieczenie kredytu hipotecznego i chroni interesy kredytobiorcy. Zapewnia przez okreÅ›lony czas spÅ‚atÄ™ zadÅ‚użenia lub kredytu hipotecznego w czasie, gdy dÅ‚użnik nie ma pracy i staÅ‚ego dochodu. 

Ubezpieczenie od utraty pracy – kiedy zadziaÅ‚a?

Ubezpieczenie na wypadek utraty pracy to rodzaj zabezpieczenia finansowego oferowany przez banki udzielajÄ…ce kredytów hipotecznych i innych zobowiÄ…zaÅ„. Na ogół taka polisa ma charakter grupowy. Oznacza to, że jest proponowana również innym kredytobiorcom i dla wszystkich ubezpieczonych ma taki sam zakres. JedynÄ… różnicÄ… może być suma ubezpieczenia, która jest równa wysokoÅ›ci zaciÄ…ganego kredytu czy pożyczki. Åšrodki finansowe za utraconÄ… pracÄ™ sÄ… wypÅ‚acane w mniejszej kwocie, zwykle z góry ustalonej przez towarzystwo ubezpieczeniowe. 

PolisÄ™ na życie można kupić także indywidualnie. CzÄ™sto w niej wystÄ™puje podobne, jednak nie takie samo rozszerzenie, ma nazwÄ™: „na wypadek niezdolnoÅ›ci do pracy”. Tutaj rekompensata jest wypÅ‚acana za nieszczęśliwe zdarzenie, w wyniku którego ubezpieczony trwale lub przez dÅ‚uższy okres nie może podjąć pracy zarobkowej. 

Ubezpieczenie od utraty pracy (dochodu) pozwala utrzymać ciągłość finansową przez określony czas w przypadku, gdy ubezpieczony straci pracę. Polisa na wypadek utraty pracy dotyczy:

  • rozwiÄ…zania stosunku pracy;
  • ogÅ‚oszenia upadÅ‚oÅ›ci pracodawcy;
  • zakoÅ„czenie prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej przez pracodawcÄ™ i wyrejestrowanie firmy z wÅ‚aÅ›ciwego rejestru;
  • zakoÅ„czenie prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej i wyrejestrowanie firmy z ewidencji.

Polisa na życie z ochronÄ… od utraty pracy gwarantuje okreÅ›lony system pomocy finansowej i czÄ™sto polega on na wypÅ‚acie maksymalnie 12 rekompensat w wysokoÅ›ci raty kredytowej. DziÄ™ki takiej formie pomocy, pomimo utraty dochodu, ubezpieczonemu Å‚atwiej bÄ™dzie utrzymać dotychczasowy poziom życia i spÅ‚acać posiadane zobowiÄ…zania. 

Ubezpieczenie kredytu od utraty pracy – jak dziaÅ‚a?

Jak działa ubezpieczenie kredytu od utraty dochodu? Mogą z niego skorzystać osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Ubezpieczenie to zabezpiecza pracownika na wypadek utraty stałego źródła dochodu.

Najczęściej ubezpieczenie spłaty kredytu hipotecznego obejmuje następujące elementy:

  • wypÅ‚ata Å›wiadczenia w postaci rat kapitaÅ‚owo-odsetkowych na korzyść banku w przypadku utraty pracy przez kredytobiorcÄ™;
  • wypÅ‚ata Å›wiadczenia w postacie rat na korzyść banku w okreÅ›lonym z góry okresie przeznaczonym na poszukiwanie pracy. 

PodpisujÄ…c umowÄ™ ubezpieczenia kredytu, należy zwrócić uwagÄ™ na zapisy, ponieważ ochrona taka może obowiÄ…zywać czasowo. 

Ubezpieczenie kredytu od utraty pracy gwarantuje, że po 30 dniach od momentu, gdy ubezpieczony zostanie zwolniony z pracy, ubezpieczyciel rozpocznie spÅ‚atÄ™ rat zobowiÄ…zania do czasu podjÄ™cia przez ubezpieczonego nowego zatrudnienia. SpÅ‚ata nastÄ™puje w imieniu kredytobiorcy. 

W wiÄ™kszoÅ›ci przypadków wypÅ‚ata odszkodowania z polisy na wypadek utraty pracy nie zostanie zrealizowana, gdy ubezpieczony sam zrezygnuje z zatrudnienia. Z tego powodu rozwiÄ…zanie umowy o pracÄ™ za porozumieniem stron nie pozwala ubiegać siÄ™ o wypÅ‚atÄ™ z ubezpieczenia kredytu. 

Rekompensaty nie otrzyma kredytobiorca prowadzący działalność gospodarczą, który zlikwiduje firmę, i tym samym przyczyni się do utraty swojego dochodu.

Warunki otrzymania odszkodowania z ubezpieczenia od utraty pracy

Ubezpieczenie od utraty pracy zadziaÅ‚a tylko wtedy, gdy ubezpieczony speÅ‚ni okreÅ›lone przez ubezpieczyciela warunki. W OWU (Ogólne Warunki Ubezpieczenia) znajdziemy informacje, że utrata pracy musi nastÄ…pić poprzez rozwiÄ…zanie umowy o pracÄ™ z przyczyn niezależnych od ubezpieczonego lub na skutek ogÅ‚oszenia upadÅ‚oÅ›ci przedsiÄ™biorstwa czy też zaprzestania dziaÅ‚alnoÅ›ci i jej wyrejestrowanie z ewidencji. Dodatkowo każda osoba, która straciÅ‚a dochód, musi uzyskać status osoby bezrobotnej, aby otrzymać wypÅ‚atÄ™ Å›wiadczenia z polisy. 

Aby otrzymać rekompensatę z ubezpieczenia od utraty pracy, trzeba zgłosić zaistnienie takiego zdarzenia u ubezpieczyciela. Potrzebne będą następujące dokumenty:

  • kopia dowodu osobistego;
  • dokument potwierdzajÄ…cy rozwiÄ…zanie umowy o pracÄ™;
  • dokument potwierdzajÄ…cy, że ubezpieczony przez okres wymagany w umowie prowadziÅ‚ dziaÅ‚alność gospodarczÄ… w sposób ciÄ…gÅ‚y, bez przerw;
  • zaÅ›wiadczenie o zarejestrowaniu jako bezrobotna osoba, dowód otrzymania zasiÅ‚ku dla bezrobotnych lub zaÅ›wiadczenie o prawie do takiego zasiÅ‚ku;
  • zaÅ›wiadczenie o wyrejestrowaniu przedsiÄ™biorcy z Centralnej Ewidencji i Informacji o DziaÅ‚alnoÅ›ci Gospodarczej (CEiDG).

Warto także sprawdzić w OWU termin, w jakim należy zgłosić utratę pracy. Ma to duże znaczenie w przypadku ubezpieczenia do karty kredytowej. Ubezpieczyciel wypłaci świadczenie w czasie przewidzianym w umowie. Najczęściej wynosi on 30 dni od daty zgłoszenia utraty pracy.

Jakie świadczenie przysługuje ubezpieczonemu na wypadek utraty pracy?

Świadczenie z tytułu utraty pracy, niestety, nie gwarantuje wypłaty równowartości utraconych dochodów. W przypadku ubezpieczenia do kart kredytowych ubezpieczony może liczyć na ich spłatę. Natomiast, gdy ubezpieczenie dotyczy umowy kredytowej, wtedy wysokość świadczenia może być ograniczona wysokością oraz ilością wypłat.

Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe, w zależności od wybranego wariantu polisy, mogą wypłacać rekompensatę na utrzymanie kredytowanej nieruchomości, np. na opłaty czynszu, rachunków za gaz lub prąd. Jednak w przypadku takiej polisy sumy ubezpieczenia nie są wysokie, w związku z czym wysokość świadczenia może wynosić około 500 zł. Najczęściej wysokość rekompensaty wypłacanej z polisy zależy od kwoty kredytu i wysokości zadłużenia, jakie pozostało do spłaty kredytobiorcy.

Ile kosztuje ubezpieczenie od utraty pracy?

Wysokość składki polisy od utraty dochodu jest uzależniona od sumy ubezpieczenia oraz zakresu ochrony (suma świadczenia oraz ilość gwarantowanych wypłat). Najczęściej jest to procent od wysokości udzielonego kredytu, może wynosić około tylko 0,045% od salda zadłużenia kredytu hipotecznego. Składka, w zależności od umowy, może być opłacana za rok z góry lub w comiesięcznych ratach.

Jakie korzyści daje ubezpieczenie od utraty dochodu?

Na ogół nie ma obowiązku wykupienia dodatkowego ubezpieczenia chroniącego kredytobiorcę od utraty pracy. Zależy to od wysokości zobowiązania i długości okresu spłaty. Najbardziej pożądana jest taka polisa przy kredytach hipotecznych. W przypadku tych zobowiązań trudno przewidzieć, jak spłata rat będzie przebiegać w przyszłości, ponieważ kredytobiorca nie może wiedzieć, czy praca, jaką wykonuje obecnie, będzie kontynuowana przez pracodawcę w perspektywie długoterminowej.

Polisa na wypadek utraty pracy zapewnia pomoc finansową w okresie trudnym dla kredytobiorcy, gdy traci on źródło dochodu. Wypłata świadczenia pomaga w zachowaniu płynności finansowej. Dodatkowo ubezpieczenie chroni ubezpieczonego przed wpadnięciem w spiralę zadłużenia. Ubezpieczenie od utraty pracy pozwoli uniknąć naliczania odsetek od braku spłaty zadłużenia. Kredytobiorca zyska komfort psychiczny i czas na znalezienie nowej pracy.

Wyłączenia odpowiedzialnoÅ›ci – kiedy Å›wiadczenie nie przysÅ‚uguje?

Aby otrzymać Å›wiadczenie w ramach ubezpieczenia od utraty pracy, trzeba speÅ‚nić wiele warunków. Przede wszystkim należy pamiÄ™tać o okresie karencji. W przypadku polisy od utraty dochodu okres karencji wynosi od 30 do 90 dni. 

Ubezpieczyciele określają także wyłączenia odpowiedzialności, które powodują, że nie zostanie wypłacona rekompensata, pomimo utraty pracy. Należą do nich następujące zdarzenia:

  • wypowiedzenie umowy czy też zaprzestanie dziaÅ‚alnoÅ›ci, jeÅ›li nastÄ…piÅ‚o w okresie karencji;
  • rozwiÄ…zanie umowy, jeÅ›li doszÅ‚o do niego na wniosek ubezpieczonego;
  • umowa o pracÄ™ zakoÅ„czona na podstawie porozumienia stron;
  • rozwiÄ…zanie umowy z winy ubezpieczonego;
  • stosunek pracy wygasÅ‚ na skutek czasowej umowy o pracÄ™ i nie zostaÅ‚a ona przedÅ‚użona;
  • ubezpieczony utraciÅ‚ prawo do zasiÅ‚ku dla bezrobotnych;
  • ubezpieczony wiedziaÅ‚, że zostanie zwolniony;
  • utrata pracy spowodowaÅ‚a wojna, stan wyjÄ…tkowy itp.;
  • utrata pracy wynikÅ‚a z dziaÅ‚ania energii jÄ…drowej.

Ubezpieczenie od utraty pracy chroni ubezpieczonego od nieprzewidzianych zdarzeń związanych ze zwolnieniem z pracy lub likwidacją działalności. Utrata źródła dochodu rzutuje nie tylko na budżet gospodarstwa domowego, ale także na spłacane zobowiązania. Polisa od utraty pracy, oferowana w ramach polisy na życie, umożliwia zachowanie płynności finansowej i wywiązywanie się z płatności rat kredytu przez pewien okres. 

Źródło:

[1]: https://www.parp.gov.pl/component/content/article/85465:trendy-na-rynku-pracy-w-2023-od-benefitow-po-wplyw-sztucznej-inteligencji

Podsumowanie

  • Ubezpieczenie od utraty pracy jest polisÄ… dobrowolnÄ…, która zapewnia bezpieczeÅ„stwo finansowe, gdy kredytobiorca zostanie zwolniony z pracy lub jego stanowisko zostanie zlikwidowane.
  • W ramach umowy ubezpieczenia. gdy dojdzie do utraty źródÅ‚a dochodów na skutek zwolnienia, ubezpieczyciel bÄ™dzie czasowo wypÅ‚acaÅ‚ Å›wiadczenie w wysokoÅ›ci raty kredytu, dziÄ™ki czemu kredytobiorca nie straci pÅ‚ynnoÅ›ci finansowej.
  • Taka polisa oferowana jest przez banki. Towarzystwa ubezpieczeniowe oferujÄ… w ramach indywidualnych polis na życie Å›wiadczenia na wypadek trwaÅ‚ego uszczerbku na zdrowiu i niezdolnoÅ›ci do pracy w wyniku nieszczęśliwego wypadku.

Jak działa ubezpieczenie od utraty pracy?


Autor artykułu

Specjalista, researcher, autor artykułów o tematyce ubezpieczeniowej i finansowej z kilkuletnim doświadczeniem, piszący także dla branży medycznej. Analizuje ubezpieczenia na życie, polisy majątkowe, a także firmy oferujące te produkty.